Všichni jsme to někdy zažili. Dochází vám místo na iPhonu či iPadu a nutně potřebujete natočit nové video nebo stáhnout nějakou větší aplikaci. Problém může nastat i při přechodu na nový systém či větší aktualizaci. Co v takových případech dělat? Jak si jednoduše a rychle uvolnit paměť na iOS zařízení?
iOS a iPadOS analyzují, kolik místa zabírají jednotlivé aplikace, a sledují tak využití úložiště ve vašem zařízení. Když v zařízení začne docházet úložný prostor, automaticky při instalaci aplikací, aktualizaci iOS nebo iPadOS, stahování hudby, nahrávání videí a dalších akcích uvolňuje místo.
Může například odstraňovat některé položky, jako třeba streamovanou hudbu a videa, soubory uložené na iCloud Drivu nebo nepotřebné části aplikací. Odstraňuje taky dočasné soubory a maže mezipaměť zařízení. Maže ale jenom takový obsah, který se dá znova stáhnout nebo který už není potřeba.
Kontrola využití paměti
Přejděte do Nastavení > Obecné > Úložiště: [zařízení]. Může se zobrazit seznam doporučení pro optimalizaci úložiště zařízení. Pod ním uvidíte seznam nainstalovaných aplikací včetně toho, kolik místa zabírají. Klepnutím na název aplikace zobrazíte další informace o tom, jak využívá místo. Do využití se nemusejí započítat data v mezipaměti a dočasné soubory.
V podrobném zobrazení můžete:
- Odložit aplikaci, čímž uvolníte místo, které využívá, ale necháte si na zařízení její dokumenty a data. U aplikace se objeví ikona obláčku se šipkou (iCloud)
- Smazat aplikaci, čímž ji úplně odstraníte spolu se všemi jejími daty.
- U některých aplikací se může dát smazat i jenom část jejich dokumentů nebo dat.
Pokud je zařízení skoro plné a nemůže uvolnit žádné místo, může se vám zobrazit upozornění „Úložiště je téměř plné“. V takovém případě si projděte doporučení ke správě úložiště nebo sami odeberte nějaký obsah, který už nepoužíváte.
Z vlastní zkušenosti doporučuji začít u her, videí, fotek a nepotřebných filmů, které máte stažené do zařízení, například z iTunes Store nebo Netflixu. Velkou část kapacity paměti mohou zabírat i přílohy stažené ze Zpráv (videa) nebo přílohy emailů. Jako vždy můžete využít i jiné cloudové služby, například Dropbox, Google Disk nebo One Drive.
Kategorie obsahu
Obsah zařízení je rozdělen do těchto kategorií, který vidíte v přehledném grafu:
- Aplikace: Nainstalované aplikace a jejich obsah, obsah uložený v adresáři V mém iPhonu/iPadu v aplikaci Soubory a stažené položky v Safari.
- Fotky: Fotky a videa uložené v aplikaci Fotky.
- Média: Hudba, videa, podcasty, vyzvánění, obaly alb a hlasové záznamy.
- Mail: E-maily a jejich přílohy.
- Knihy: Knihy a PDF dokumenty v aplikaci Knihy.
- Zprávy: Zprávy a jejich přílohy.
- iCloud Drive: Obsah z iCloud Drivu stažený lokálně do tohoto zařízení. Tento obsah nejde mazat automaticky.
- Jiné: Neodstranitelné mobilní zdroje, jako hlasy Siri, písma, slovníky, neodstranitelné protokoly a mezipaměti a index Spotlightu, a systémová data, jako Klíčenka a databáze CloudKitu. Systém nemůže mazat soubory v mezipaměti.
- Systém: Místo obsazené operačním systémem. To se v závislosti na vašem zařízení a modelu může měnit.
Doporučení pro optimalizaci úložiště
V Nastaveních v části Úložiště vám zařízení může nabízet doporučení, jak optimalizovat úložný prostor. Klepnutím na Zobrazit vše zobrazíte všechna doporučení pro vaše zařízení.
Přečtěte si popis každého doporučení, a pokud ho chcete přijmout, klepněte na Zapnout. Anebo na něj klepněte a podívejte se, jaký obsah můžete smazat.
Přijďte na naše fyzické/online kurzy
Pokud hledáte další tipy/triky, jak pracovat s iPhonem, iPadem či vaším MacBookem, tak můžete dorazit na některý z našich kurzů. Většinu z nich nabízíme i v online podobě. Stačí si vybrat téma a přihlásit se.