Zoom.us je platforma umožňující videohovory, virtuální porady a kromě jiného je vhodným prostředím pro pořádání webinářů, on-line přednášek a prezentací. Přestože aplikace měla nedávno bezpečnostní problémy, její tvůrci se k tomu postavili čelem a podle posledních testů jsme ji vyhodnotili jako spolehlivější prostředí, které budeme používat pro naše on-line kurzy. Jak se připojit k probíhající akci na Zoomu?

Počítač nebo mobilní zařízení

Zoom jde používat prakticky kdekoli. Na počítači si můžete aplikaci Zoomu stáhnout na webu nebo se automaticky stáhne v okamžiku, kdy se připojíte do prvního kurzu. To znamená, že kliknete na adresu události v emailu a automaticky se stáhne aplikace.

Na mobilních zařízeních (telefon, tablet) je situace ještě jednodušší. Zoom najdete v AppStore nebo GooglePlay. Na iPhone či iPadu tak stačí nainstalovat aplikaci Zoom Cloud Meetings. Když pak v emailu kliknete na odkaz události, automaticky vás systém přesměruje do mobilní aplikace. Pokud se přesměrování neprovede automaticky, můžete zkopírovat do mobilní aplikace adresu události nebo číslo meetingu.

Aplikace ZOOM

Nastavení Zoomu

Pro účely výuky jsou v Zoomu tři důležité sekce:

Obraz od přednášejícího se přenáší automaticky a jeho kvalita se přizpůsobuje kvalitě vašeho připojení k Internetu. Není o nic náročnější než běžné stravovací služby jako je AppleTV+, Netflix či HBO. Vy si svojí kameru můžete a nemusíte zapnout. Pro účely výuky není kamera nutná a při vypnuté kameře bude přenos plynulejší, protože se bude přenášet méně dat.

Audio

Abyste měli  možnost slyšet zvuk a zároveň mluvit s přednášejícím, musíte si aktivovat funkci “Join with Computer Audio”, která zajišťuje obousměrný přenos zvuku. Po jejím aktivování si zkontrolujte, že nemáte vypnutý, ztišený zvuk nebo přesměrovaný do sluchátek apod. Pokud nepotřebujete komunikovat s lektorem nebo si například potřebujete vyřídit hovor s někým jiným, můžete kdykoli v průběhu události vypnout svůj mikrofon tlačítkem Mute. Stejným tlačítkem jej zase zapnete.

Třetí důležitou složkou je chat. Ten umožňuje odesílat prezentátorovi soukromě či veřejně textové otázky. Doporučujeme mít celou dobu události chat viditelný a maximálně jej využívat pro komunikaci.

Po prvním spuštění Zoomu musíte povolit aplikaci přístup ke kameře, pokud chcete být vidět a k mikrofonu, pokud chcete být slyšet. V případě pasivního sledování události a využívání pouze chatu ani jedno není nezbytně nutné.

Zároveň při připojení k události musíte zadat své jméno a email. Pro zachování vašeho soukromí není nutné uvádět skutečné jméno. Klidně můžete použít přezdívku.

Chování při události

Představte si, že jste na živé prezentaci a chovejte se při on-line události stejně. Zde je několik základních pravidel:

  • Sledujte on-line kurz v tichém prostředí nebo si vypněte mikrofon
  • Využívejte maximálně chat. Čím víc se budete ptát, tím víc se dozvíte. Chat neruší ani lektora, ani ostatní účastníky a umožňuje lektorovi reagovat ve vhodný okamžik
  • Buďte aktivní. Pokud vám není něco jasné, potřebujete upřesnit informace nebo chcete poradit s vlastním scénářem, položte v chatu dotaz. Pro lektora jde o zpětnou vazbu a pro vás o ideální způsob, jak se dozvědět to, co potřebujete
  • K události si můžete připojit pár minut před jejím začátkem, abyste měli jistotu, že vše technicky funguje.
  • Z události si můžete dělat poznámky dle své potřeby nebo se můžete plně soustředit na výklad. Celou událost zaznamenáváme a záznam vám bude k dispozici.
  • Pokud se rozhodnete odejít z události před jejím koncem, použijte červené tlačítko Leave Meeting.

 

Řešení problémů

Pokud se z jakéhokoli důvodu přeruší spojení s událostí, tak není důvod k panice. Jednoduše znovu kliknete na odkaz události a znovu se připojíte.

Pokud kvalita obrazu nedostatečná, zkontrolujte si připojení k internetu, případně se pokuste omezit další provoz v síti.

Pokud neslyšíte zvuk, ujistěte se, že máte aktivní Computer Audio, nemáte vypnutý nebo ztlumený zvuk. Případně se zkuste odpojit od události a znovu připojit.